Week van de Fairtrade 2008 van start
Week van de Fairtrade 2008 van start
Na het succes van de eerste editie in 2007 zal dit jaar van 30 oktober tot en met 9 november 2008 de tweede Fairtrade Week door Stichting Max Havelaar worden georganiseerd. De Fairtrade Week is een landelijke actieweek waarin campagne wordt gevoerd om meer bekendheid en zichtbaarheid te geven aan eerlijke producten die onder Fairtrade-voorwaarden zijn verhandeld. Hiermee wil Stichting Max Havelaar, de non-profit keurmerkorganisatie voor Fairtrade, meer omzet genereren voor boeren in ontwikkelingslanden.
Thema opening: Make Fairtrade your business
Stichting Max Havelaar wil van handel onder Fairtrade-voorwaarden de gewoonste zaak van de wereld maken. Zo kan ontwikkeling tot stand komen in landen waar het hard nodig is, wat een bijdrage levert aan een betere balans tussen arm en rijk. Coen de Ruiter, directeur Stichting Max Havelaar: “Een groot deel van de consumenten is inmiddels overtuigd van het nut van Fairtrade en de kwaliteit van producten met ons keurmerk. Meer en meer werknemers, klanten en gasten verwachten dat zij de mogelijkheid krijgen te kiezen voor een faire deal. Daarom is er ruimte voor meer kwalitatieve aanbieders. Onder het motto Make Fairtrade your business willen we meer bedrijven aanmoedigen over te stappen.”
20 jaar Max Havelaar
‘Natuurlijk zijn we blij met de hulp die jullie ons sturen. Voor een schooltje, een ziekenhuis of wat dan ook. Maar beter was het als we een fatsoenlijke prijs kregen voor onze koffie. Dan hadden we jullie giften niet nodig en konden we zelf onze toekomst in handen nemen.’ Deze uitspraak van een Mexicaanse koffieboer stond aan de wieg van Stichting Max Havelaar. In november 1988 nam Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus het eerste pak koffie met Max Havelaar keurmerk in ontvangst.
In 20 jaar tijd is een kleinschalig Nederlands initiatief uitgegroeid tot een wereldwijd handelsmodel. In 22 andere landen is het Nederlandse initiatief gevolgd, vaak onder de naam ‘Fairtrade’. In 2007 besteedden consumenten wereldwijd een bedrag van ruim 2,3 miljard euro aan Fairtrade-gecertificeerde producten. Hiervan hebben ruim 1,5 miljoen producenten en arbeiders in 58 ontwikkelingslanden voordeel.
Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons:
- Uitleg over het gebruik van deze icons: marketingland.nl
- Plaatsen/stemmen op NUjij: NUjij
- Plaatsen/stemmen op eKudos: eKudos
- Plaatsen/stemmen op MSN Reporter: MSN Reporter
- Plaatsen/stemmen op Digg: Digg
- Stumble it!: StumbleUpon
- Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us: Del.icio.us
- Voeg toe aan Google bladwijzers: Google Bookmarks
- Abonneer je op de RSS-feed van deze site
- Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner: Feedburner
Deel dit artikel
Gerelateerde artikelen
Meer lezenPalestijns fruit — etikettering en herkomst
Palestijns fruit — etikettering en herkomst Door: Arend Pleysier Bijna elke sinaasappel, mandarijn, …
Congo: het armste land ter wereld
Congo: het armste land ter wereld Het bruto binnenlands product per inwoner, een graadmeter van de …
Nico Roozen — pionieren in marge is zinloos
Nico Roozen: pionieren in marge is zinloos Categorie: FairTrade Toen Nico Roozen, de directeur van …